VVD en PvdA willen niet tornen aan het besluit van staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) om de NS tot 1 oktober de tijd te geven om met een oplossing te komen voor de falende Fyra.
VVD-Kamerlid Betty de Boer wil geen overhaaste beslissingen nemen. Ook Duco Hoogland van de PvdA stelde zich op dit standpunt.
,,Op 1 oktober staan we opnieuw voor een besluit: gaan we door of niet”, zei de Boer. De PvdA wil de opties ook openhouden voor na die datum. Een samenwerking tussen verschillende vervoerders is een van de opties die onderzocht kan worden.
Andere partijen, zoals CDA, D66 en GroenLinks, spraken zich nu al harder uit voor andere vervoerders om op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel te rijden. CDA-Kamerlid Sander de Rouwe wil dat de NS niet meteen de voorkeur krijgt om de afspraken na te komen. ,,De concessie moet echt ter discussie komen te staan”, zei hij.
GroenLinks stelde voor om andere vervoerders voorlopig te gedogen op het hsl-spoor. Dat kan nu nie, omdat de NS als enige het recht heeft om op de lijn te rijden. Andere oppositiepartijen plaatsten vraagtekens bij dit voorstel, onder meer omdat daarvoor onvoldoende materieel beschikbaar is.
D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven wil op een andere manier concurrenten van de NS een kans geven. Zij vinden dat de vervoerder een realistische prijs moet betalen voor de concessie. Nu wordt de prijs kunstmatig hoog gehouden, waardoor alleen de NS - gesteund door de Staat - een kans maakt.
De SP vond al deze voorstellen maar niks. ,,Je kunt toch niet zomaar een staatsbedrijf opzijschuiven'', stelde Kamerlid Farshad Bashir. Het ministerie van Financiën is de enige aandeelhouder van de NS. Bashir zou liever zien dat de NS aandelen koopt van Thalys, de snelle trein die al jaren tussen Amsterdam en Parijs rijdt. Op die manier kan de NS aan de juiste kennis komen om de afspraken na te komen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl